Crime and Punishment: The Selected Tenets of the Decalogue in the Polish Television Series Ojciec Mateusz [Fr. Matthew]

Authors

Keywords:

Decalogue, television series, moral theology

Abstract

This article considers whether the popular Polish drama-crime television series Ojciec Mateusz [Father Matthew], which is directed by Maciej Dejczer and has been broadcast on TVP1 since 2008, prompts viewers to reflect on Christian moral norms. This research includes the fields of cultural studies and moral theology. From the point of view of moral theology, the theme of Ojciec Mateusz is the battle between good and evil, the basis of which is the tenets of the Decalogue. This study attempts to answer the questions: Is the religios- ity hidden in this series, which does not assume the religiosity of the series’ viewers, evoke religious sentiments among those who believe? And, does the series affect the moral formation of those who do not believe?

Author Biography

Alicja Kisielewska, University of Białystok

ALICJA KISIELEWSKA, PhD, Hab, is a professor at the University of Białystok, director of the university’s Institute for Cultural Studies, and an expert in media and culture. Her work involves media anthropology and semiotics. She is the author of the following monographs: Film w twórczości Andrzeja Struga [Film in Andrzej Strug’s Works] (Białystok 1998), Polskie tele-sagi – mitologie rodzinności [Polish Tele-Sagas—My- thologies of Family] (Kraków 2009), and Antropologia telewizji. Telewizja w życiu codziennym w Polsce [An Anthropology of Television: The Television in Polish Daily Life] (Białystok 2021).

ORCID 0000-0001-8295-0541

References

Bibliography

Harrelson, W. “Dziesięcioro Przykazań.” In Słownik wiedzy biblijnej, ed- ited by Metzger and M. Coogan, 135-136. Warszawa: 1996.

Kempna, M. “Religijność jako paratekst. Na obrzeżach teorii filmu religij- nego.” In Pogranicza audiowizualności. Parateksty kina, telewizji i nowych mediów, edited by A. Gwóźdź. Kraków: Universitas, 2010.

Kłys, T. “Filmy (nie)religijne.” In Między słowem a obrazem, edited by M. Jakubowska, T. Kłys, and B. Stolarska. Kraków: 2005.

Kraska, A. Wymiar transcendencji Dekalogu Krzysztofa Kieślowskiego wobec dylematów współczesnego człowieka. Doctoral dissertation, Adam Mickiewicz University, 2017. Accessed May 1, 2020. https://repozytorium. amu.edu.pl/handle/10593/20687.

Marczak, M. “Postać filmowa jako nośnik religijnego znaczenia. Ekranowe obrazy osób konsekrowanych w polskim kinie i telewizji od 2000 roku w funkcji socjokulturowego przekazu na temat współczesnej religijności.” Media – Kultura Komunikacja Społeczna 2, no. 12 (2016).

Marsch, C. “Audience Reception.” In The Routledge Companion to Religion and Film, edited by J. Lyde, 267. London-New York: 2009.

Michaels, F. Monoculture. How One Story is Changing Everything. San Diego: Red Clover Press, 2011.

Rienecker, F., and G. Maier, eds. Leksykon biblijny. Translated by D. Irmińska. Warszawa: 2008.

Wichrowicz, O. C. J. Zarys teologii moralnej w ujęciu tomistycznym. Warszawa: 2016.

Zabielski, J. “Biblijna aksjologia życia społecznego chrześcijan.” Rocznik Teologii Katolickiej 10 (2011).

Zabielski, J. “Degradacja życia religijno-moralnego jako zagrożenie ładu społeczno-cywilizacyjnego.” Rocznik Teologii Katolickiej 17, no. 3 (2018).

Published

2021-12-30

How to Cite

Kisielewska, A. (2021). Crime and Punishment: The Selected Tenets of the Decalogue in the Polish Television Series Ojciec Mateusz [Fr. Matthew]. Rocznik Teologii Katolickiej, 20, 213-224. Retrieved from http://rtk.uwb.edu.pl/index.php/rtk/article/view/18

Issue

Section

THEOLOGY OF CULTURE